ما در این سایت مقالات ناب و جدید در اختیار کاربران عزیز قرار می دهیم باشد که مورد رضایت شما قرار بگیرد

محل لوگو

نظرسنجی سایت

ایا از سایت ما راضی هستید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 17
  • بازدید دیروز : 5
  • بازدید کل : 23930
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

نانو شیمی


 

نانو شيمي چيست ؟

فناوري‌نانو واژه‌اي است كلي كه به تمام فناوري‌هاي پيشرفته در عرصه كار با مقیاس نانو اطلاق مي‌شود. معمولاً منظور از مقیاس نانوابعادي در حدود 1nm تا 100nm مي‌باشد. (1 نانومتر يک ميليارديم متر است).

اولين جرقه فناوري نانو (البته در آن زمان هنوز به اين نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در اين سال ریچارد فاینمن طي يك سخنراني با عنوان «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد » ايده فناوري نانو را مطرح ساخت. وي اين نظريه را ارائه داد كه در آينده‌اي نزديك مي‌توانيم مولكول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقيم دستكاري كنيم.
واژه فناوري نانو اولين بار توسط نوريوتاينگوچي استاد دانشگاه علوم توكيو در سال 1974 بر زبانها جاري شد. او اين واژه را براي توصيف ساخت مواد (وسايل) دقيقي كه تلورانس ابعادي آنها در حد نانومتر مي‌باشد، به كار برد. در سال 1986 اين واژه توسط کی اریک دکسلر در کتابي تحت عنوان : «موتور آفرینش :آغاز فناوری نانو»بازآفريني و تعريف مجدد شد. وي اين واژه را به شكل عميق‌تري در رساله دكتراي خود مورد بررسي قرار داده و بعدها آنرا در کتابي تحت عنوان «نانوسيستم‌ها ماشين‌هاي مولكولي چگونگي ساخت و محاسبات آنها» توسعه داد.

 

معرفی رشته نانو شیمی

از آن جهت که در سال گذشته شاهد پذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد در رشته های مر تبط با علوم و فناوری نانو بودیم ، در این شماره تصمیم گرفتیم تا به معرفی برخی رشته های این حوزه بپردازیم . جهت معرفی بیشتر رشته نانو شیمی پای صحبت سر کار خانم مهندس پریوش حسین پور ، رئیس هسته تحقیقاتی نانو تکنولوژی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ( پلی تکنیک تهران ) می نشینیم.

1-میزان پذیرشدانشجو در سال گذشته در رشته های مر تبط با علم و فناورینانو

در سال گذشته جمعا 42 دانشجو در رشته های علوم و فناوری نانو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر ، تربیت مدرس ، صنعتی سهند تبریز ، کاشان . پژوهشگاه مواد و انرژی پذیرفته شدند. همچنین امسال دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع دکتری در رشته های نانو مواد ، نانو الکترونیک ، نانو بیو ، نانو مهندسی شیمی و نانو شیمی ، اقدام به پذیرش دانشجو نموده اند.

دانشگاه امیر کبیر نیز با ظرفیت 11 نفر ، ارائه دهنده رشته مهندسی شیمی با گرایش نانو در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. همچنین این دانشگاه در گرایش نانو پلیمر ، 8 دانشجو جذب نموده است.

2-ویژگی مهم و منحصربه فرد علوم و فناوری نانو با رویکرد شیمی

برای شروع بهتر است تعریفی عام از علم فناوری نانو داشته باشیم . این فناوری پدیده هزاره سوم می باشد و ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر است. در واقع این زمینه را نمی توان به عنوان رشته جدیدی معرفی کرد بلکه رویکردی جدید به کلیه علوم و فنون موجود در مقیاس نانو است.

فناوری نانو ، علمی فرا رشته ای است و ما می خواهیم از این مقیاس به کلیه علوم و فنون از جمله علوم محض ، فنی مهندسی ، پزشکی، غذایی و غیره نگاه کنیم. از آنجایی که مشکلات ، پیچیدگی و مسائل اخلاقی به دلیل شبیه سازی انسان ، گیاه و حیوان در این محدوده به وجود خواهد آمد ، ضرورت همکاری علوم نظری از نظر مسائل حقوقی در این فناوری ضروری می نماید.

اگر از دیدگاه شیمی و مهندسی شیمی به فناوری نانو نگریسته شود، می توان گفت رشته نانو شیمی تقریباً در تمامی علوم و فنون به کار می رود.به عبارت دیگر در زمینه های مختلفی از جمله سوخت ، پلیمر ، رنگ ، ساخت و ساز ، پوشاک ، دارو ، غذا و به طور کلی هر آنچه که به شیمی و مهندسی شیمی مر بوط می شود، می توان از مزایای این فناوری بهره جست. به طور کلی توجه به کلیه علوم و فناوری های موجود در مقیاس نانو و کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فراورده های با کیفیت و کمیت بهتر به عبارتی ارزانتر ، محکمتر ، سبکتر و کارا تر می باشد.

3-گرایش های رشتهنانو شیمی

یکی از مشخصه های علم شیمی و مهندسی شیمی ، شناخت علم مواد و مهندسی مواد است که در علوم محض ، مطالعه و پژوهش و در مهندسی، تولید انبوه مورد نظر است. از دیدگاه شیمی دانان ، گرایش های این رشته می تواند همان گرایش های شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک باشد که در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می گردد تا نتایج یافته های جدید خود را برای انبوه سازی در مورد خاص به مهندسان مربوطه ارائه کنند. از دیدگاه مهندسان شیمی ، این گرایش ها بسته به نوع نیاز های جامعه و توانایی بر آوردن آن نیاز ها می تواند به طور متفاوت دسته بندی شود. در کشور ما همان طور که اشاره شد ، پتانسیل های خوبی در زمینه مطالعه پلیمر و رنگ و غیره وجود دارد.

4-سرفصل های دروس اینرشته

سرفصل های درسی ، شامل دروس اصلی و انتخابی ( به ترتیب 20 و 12 واحد) جمعا 32 واحد آموزشی- پژوهشی است که با تصویب شورای برنامه ریزی دانشگاه ارائه می شود. در ذیل جدول دروس این رشته آورده شده است:

دروس اصلی

دروسانتخابی

ریاضیات پسشرفته د رنانو تکنولوژی 3 واحد

پدیده های انتقال در نانو 3 واحد

مکانیک کوانتومی 3 واحد

ترمو دینامیک آماری 3 واحد

اصول نانو تکنو لوژی 3 واحد

بیو نانوتکنولوژی 3 واحد

سمینار 3 واحد

پدیده های سطحی در مقیاس نانو 3 واحد

پروژه 9واحد

ساخت و کاربرد مواد نانو 3 واحد

شیمی و تکنو لوژی نانو 3 واحد

شبیه سازی در مقیاس نانو 3 واحد

گذراندن این رشته در دانشگاه به این صورت است که ، در ابتدای دوره 12 واحد ( 9 واحد اصلی و 3 واحد انتخابی) به وسیله دانشجو اخذ شده و در ادامه به همراه گذراندن دیگر واحد های آموزشی ، استاد پروژه پروژه و برنامه آموزشی دانشجو مشخصص می گردد.

با توجه به عناوین دروس به نظر می رسد برای ورود به دنیای نانو پایه علمی قوی و به خصوص آشنایی با کوانتوم ، ریاضی و شیمی محض ضروری است.


بازار کار و ادامه تحصیل در ایران:

در ایران پتانسیل‌های خوبی در زمینه مطالعه پلیمر و رنگ و غیره وجود دارد. واحدهای نانو شیمی عبارت از شیمی سطح ،سنتز مواد نانو، شناسایی مواد نانو، نانو پلیمرها و … میباشند. میتوان در سرمایه گذاری در هریک از این حوزه ها بازار ایران و جهان را در دست گرفت. برای ادامه تحصیل در این گرایش به موارد زیر توجه کنید.

نانو شیمی در دوره دکتری دارای ۴ گرایش زیر است: نانو شیمی نظری، نانو فناوری پلیمر، نانو مواد معدنی و سوپرامولکول. ضرایب دروس رشته نانو شیمی در آزمون دکتری به شرح زیر می باشد:

زبان انگلیسی با ضریب ۲

استعداد تحصیلی با ضریب ۱

مجموعه دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد با ضریب ۴ شامل دروس زیر

– ریاضیات عمومی

– شیمی پایه ( شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک )

-مبانی فناوری نانو

کاربردهای نانوشیمی در یک محدوده وسیع از شبه‌رساناها تا پزشکی قرار می‌گیرد. نانوشیمی از شبه‌رساناهایی استفاده می‌کند که فقط الکتریسیته را در شرایط معینی منتقل می‌کنند. هر چقدر شبه‌رساناها کوچکتر از رساناهای عادی می‌شوند، محصول کوچکتر خواهد بود. شواهدی وجود دارد که نانوذرات معینی از نقره برای مهار برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها مفید هستند. فناوری نانو همچنین برای ساخت شیشه‌هایی که خود تمیز می‌شوند، دوچرخه‌هایی ۱۰۰۰ برابر قویتر از استیل اما سبکتر از آن استفاده می‌شود. مهمترین محصول نانوشیمی نانولوله‌های کربنی هستند که بسیار مقاوم و در عین حال سبک هستند. اینده بسیار روشنی برای این رشته تصور می‌شود.دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته می توانند در صنایع و مراکز به خصوص در بخش های تحقیق و توسعه‌ای علوم جدید مشغول به کار شوند.

میزان پذیرشدانشجو در سال گذشته در رشته های مرتبط با علم و فناورینانو

در سال گذشته جمعا 42 دانشجو در رشته های علوم و فناوری نانو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر ، تربیت مدرس ، صنعتی سهند تبریز ، کاشان . پژوهشگاه مواد و انرژی پذیرفته شدند. همچنین امسال دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع دکتری در رشته های نانو مواد ، نانو الکترونیک ، نانو بیو ، نانو مهندسی شیمی و نانو شیمی ، اقدام به پذیرش دانشجو نموده اند.

دانشگاه امیر کبیر نیز با ظرفیت 11 نفر ، ارائه دهنده رشته مهندسی شیمی با گرایش نانو در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. همچنین این دانشگاه در گرایش نانو پلیمر ، 8 دانشجو جذب نموده است.

ویژگی مهم و منحصربه فرد علوم و فناوری نانو با رویکرد شیمی

برای شروع بهتر است تعریفی عام از علم فناوری نانو داشته باشیم . این فناوری پدیده هزاره سوم می باشد و ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر است. در واقع این زمینه را نمی توان به عنوان رشته جدیدی معرفی کرد بلکه رویکردی جدید به کلیه علوم و فنون موجود در مقیاس نانو است.

فناوری نانو ، علمی فرا رشته ای است و ما می خواهیم از این مقیاس به کلیه علوم و فنون از جمله علوم محض ، فنی مهندسی ، پزشکی، غذایی و غیره نگاه کنیم. از آنجایی که مشکلات ، پیچیدگی و مسائل اخلاقی به دلیل شبیه سازی انسان ، گیاه و حیوان در این محدوده به وجود خواهد آمد ، ضرورت همکاری علوم نظری از نظر مسائل حقوقی در این فناوری ضروری می نماید.

اگر از دیدگاه شیمی و مهندسی شیمی به فناوری نانو نگریسته شود، می توان گفت رشته نانو شیمی تقریباً در تمامی علوم و فنون به کار می رود.به عبارت دیگر در زمینه های مختلفی از جمله سوخت ، پلیمر ، رنگ ، ساخت و ساز ، پوشاک ، دارو ، غذا و به طور کلی هر آنچه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می شود، می توان از مزایای این فناوری بهره جست. به طور کلی توجه به کلیه علوم و فناوری های موجود در مقیاس نانو و کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فراورده های با کیفیت و کمیت بهتر به عبارتی ارزانتر ، محکمتر ، سبکتر و کارا تر می باشد.

گرایش های رشتهنانو شیمی

یکی از مشخصه های علم شیمی و مهندسی شیمی ، شناخت علم مواد و مهندسی مواد است که در علوم محض ، مطالعه و پژوهش و در مهندسی، تولید انبوه مورد نظر است. از دیدگاه شیمی دانان ، گرایش های این رشته می تواند همان گرایش های شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک باشد که در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می گردد تا نتایج یافته های جدید خود را برای انبوه سازی در مورد خاص به مهندسان مربوطه ارائه کنند. از دیدگاه مهندسان شیمی ، این گرایش ها بسته به نوع نیاز های جامعه و توانایی بر آوردن آن نیاز ها می تواند به طور متفاوت دسته بندی شود. در کشور ما همان طور که اشاره شد ، پتانسیل های خوبی در زمینه مطالعه پلیمر و رنگ و غیره وجود دارد.

انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

منابع ازمون کارشناسی ارشد شیمی


شیمی یکی از رشته های امتحانی گروه علوم پایه است . داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد این رشته را به عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب می کنند ، می توانند در یکی از رشته گرایش های آن در مقطعکارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند . مجموعه شیمی شامل گرایش هایی است که در 7 کد ضریب دسته بندی شده اند . متقاضیان می بایست به ضرایب دروس هر رشته گرایش که در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد درج شده توجه نموده و بر اساس آن برنامه ریزی خود را انجام دهند تا به نتیجه مطلوب یعنی قبولی در آزمون ارشد دست یابند . به عبارت دیگر باید پس از انتخاب رشته گرایش مورد علاقه خود ، دروسی که ضرایب بالاتری دارند را بیش تر مورد توجه قرار داده و منابع کارشناسی ارشد مربوط به آن دروس را با دقت بیشتری مطالعه نمایند . با توجه به این که متقاضیان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز در همان آزمون جامعی که سازمان سنجش برگزار می کند ، شرکت می نمایند این منابع برای این داوطلبان نیز مفید و قابل استفاده خواهد بود .

 

منابع کنکور کارشناسی ارشد شیمی 97

مجموعه شیمی در کنکور کارشناسی ارشد شامل گرایش های زیر در هر کد ضریب می باشد .


کد ضریب 1 : رشته شیمی گرایش های شیمی فیزیک و آموزش شیمی

کد ضریب 2 : رشته شیمی گرایش های شیمی آلی ، فیتوشیمی ، شیمی پلیمر و شیمی دارویی

کد ضریب 3 : رشته شیمی گرایش شیمی معدنی

کد ضریب 4 : رشته شیمی گرایش شیمی تجزیه

کد ضریب 5 : رشته شیمی گرایش های شیمی كاربردی ، پیشرانه و شیمی و فناوری اسانس

کد ضریب 6 : رشته شیمی گرایش های شیمی كاتالیست و شیمی دریا

کد ضریب 7 : رشته شیمی گرایش نانوشیمی

 

کلیه علاقه مندان به ادامه تحصیل در هر یک از این رشته گرایش ها بدون توجه به عنوان رشته کارشناسی خود می توانند منابع کارشناسی ارشد شیمی را مطالعه کرده و در کنکور کارشناسی ارشد این رشته شرکت نمایند . در ادامه به معرفی منابع ارشد شیمی می پردازیم . متقاضیان می بایست قبل از تهیه منابع بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 97 دروس امتحانی مربوط به هر گرایش و ضرایب آن ها را بررسی نمایند .

 

 

عناوین دروس امتحانی

منابع

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی )

1 - واژه نامه شیمی ویرایش چهارم زیر نظر دکتر علی پورجوادی
2 - زبان تخصصی شیمی 1و 2 دکتر حسن منصوری، دکتر علیرضا رضوانی، دکتر ملک طاهر مقصودلو (انتشارات دانشگاه امام حسین)
3 - scientific English for chemistry students Moghimi (ph.D) and A.Mirjaie

شیمی تجزیه

1 - مبانی شیمی تجزیه، اسکوگ، وست، هالر جلد 1و 2، ترجمه: ویدا توسلی، هوشنگ خلیلی، علی معصومی، مرکز نشر دانشگاهی 2 - اصول تجزیه دستگاهی اسکوگ وست، هالر جلد 1و 2، مرکز نشر دانشگاهی 3 - شیمی تجزیه ی 2 (الکتروشیمی) دکتر گلابی

  شیمی معدنی

1 - شیمی معدنی ( 1): دکتر محمدرضا ملاردی، دکتر حسین آقابزرگ، جهاد دانشگاهی تربیت معلم 2 جلد 2 - شیمی معدنی ( 1): دکتر حسین آقابزرگ، دکتر حمیدرضا آقابزرگ، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم 3 - شیمی معدنی ( 2): دکتر آقابزرگ، دکتر یوسفی انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه تربیت معلم 4 - شیمی معدنی ( 2): دکتر محمدرضا ملاردی جلد 2و 1
منابع برای مطالعه بیشتر: 1 - شیمی معدنی میسلر و تار جلد 1و 2، مترجم: دکتر سید جواد صابونچی، دکتر یحیی فرهنگی، مؤید صدر 2 - شیمی معدنی هیویی ( 3 جلد) مترجم: مهدی رشیدی، داریوش مهاجر، اعظم رحیمی

 

شیمی فیزیک

1 - شیمی فیزیک: اتکینز ( 3 جلد) ترجمه دکتر پارسافر، دکتر نجفی 2 - شیمی فیزیک: ایرالواین ( 3 جلد) مترجمان: دکتر غلامرضا اسلامپور، دکتر غلامعباس پارسافر، دکتر علی مقاری، دکتر بیژن نجفی

 

شیمی آلی

1 - شیمی آلی: جان مک موری ( 3 جلد) ترجمه دکتر عیسی یاوری 2 - شیمی آلی: ولهارد ترجمه میرمحمد صادقی ( 3 جلد) 3 - شیمی آلی: رابرت تورنتون مورسیون، رابرت نیلسون بوید ترجمه سیدی، یاوری، میرشکرایی ( 3 جلد)، نشر علوم دانشگاهی 4 - نگرشی بر طیف سنجی مؤلف: پاویا لمپمن کریز ترجمه برهمن موثق 5 - کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی: ال. دی. فیلد، اس. استرنهل، جی. ار. کالمن ترجمه دکتر عیسی یاوری، نشر علوم دانشگاهی 6 - شناسایی سیستماتیک ترکیبات آلی مؤلف: شرانیر ترجمه مهران غیاثی 7 - شناسایی ترکیبات آلی به روش طیف سنجی نوشته سیلور اشتاین ترجمه میرمحمد صادقی 8 - شیمی فیزیک آلی هریس

  

شیمی کاربردی

خوردگی فلزات : 1 - اصول خوردگی در صنعت، تألیف عباس احمدی علی محمودی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج 2 - خوردگی فلزات و جلوگیری از آن، تألیف مهندس علیزاده طوسی 3 - کتاب خوردگی فونتانا
منابع برای مطالعه بیشتر:
1 - Fontana, M,G. "Corrosion Engineering" MC Graw Hill
2 - "Corrosion control" john wiley & Hlt, "Corrosion, uhlig"

اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی : 1 - اصول تصفیه آب، تألیف چالکش امیری 2 - شیمی و تصفیه فاضلاب، تألیف شمس مصباح

شیمی صنعتی : مرتضی خسروی و سهیلا صداقت، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (نشر اندیشه جوان)

اصول محاسبات شیمی صنعتی : اصول محاسبات مهندسی شیمی، تألیف دیوید هیمل بلاو ترجمه دکتر مرتضی سهرابی، نشر جهاد دانشگاهی، دانشگاهی صنعتی امیرکبیر تهران

 

انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

منابع ازمون کارشناسی ارشد حسابداری


منابع کارشناسی ارشد حسابداری

 
منابع مطالعاتی :
حسابداري مالي
- استانداردهاي پذيرفته شده حسابداري GAAP. نشريه شماره 89
- استانداردهاي حسابداري نشريه شماره 160
صورت‌‌هاي مالي اساسي (فصل اول، نشريه 76 سازمان حسابرسي)
حسابداري ميانه (يدالله تاري وردي).
حسابداري ميانه (1) (حسن همتي)
حسابداري ميانه(2) (حسن همتي)
حسابداري شركت‌‌هاي سهامي (نشريه 94 سازمان حسابرسي)
حسابداري پيشرفته (1) (حسن همتي).
مباحث جاري در حسابداري (حسن همتي).
صورتهاي مالي تلفيقي (از تئوري‌تا عمل) دكتر محسن خوش طينت
مباحث كاربردي در حسابداري تركيب شركتها (شامل تست و مسأله با راه حل ) دكتر محسن خوش طينت
حسابداري صنعتي
آموزش حسابداري صنعتي - رضا درگاهي (انتشارات كانون فرهنگي آموزش).
مباحثي در حسابداري صنعتي (نكته و تست) دكتر احمد ظريف فرد
مجموعه پرسش‌هاي چهارگزينه‌اي حسابداري صنعتي CPA-2002 (علي مصدر).
- حسابداري صنعتي دكتر حسين اعتمادي (انتشارات سنجش تكميلي)
منابع فرعي.
- حسابداري صنعتي 1 و 2 و 3 انتشارات سازمان حسابرسي.
- حسابداري صنعتي 1 و 2- سورن آبنوس.
حسابداري صنعتي 1 و 2 و 3 - (به همراه حل تمارين – دكتر سيدحسن صالح‌نژاد، انتشارات پيام نور).
حسابرسي
اصول حسابرسي جلد اول و دوم سازمان حسابرسي.
پرسشهاي چهار گزينه‌اي CPA كورش اماني و فاضلي- سازمان حسابرسي
استانداردهاي حسابرسي – نشريه 124
رياضي:
1- رياضيات و كاربرد آن در مديريت (رياضيات پايه)- مؤلفان: دكتر جمشيد صالحي صدقياني و مهندس ابراهيمي.
2- رياضي، آزمون كارشناسي ارشد، مؤلف: ناصر محمدي راد.
3- رياضيات آزمون كارشناسي ارشد، مؤلف:‌هادي رنجبران.
4- رياضيات در مديريت، اقتصاد و حسابداري «تاليف دكتر مسعود نيكوكار».
آمار:
1- آمار و كاربرد آن در مديريت، دكتر عادل آذر و مومني، انتشارات سمت، دو جلد.
2- آمار و كاربرد آن در مديريت، تاليف: دكتر جمشيد ‌ صدقياني و مهندس ابراهيمي، دو جلد.
3- آمار و كاربرد آن، تاليف:‌هادي رنجبران.
4- آمار و احتمالات و كاربرد آن در مديريت تأليف: محمد آقايي، انتشارات كانون فرهنگي آموزش
زبان عمومي: 1- گرامر زبان عمومي كليه رشته‌هاي كارشناسي ارشد، تأليف وحيد عسگري، انتشارات: كانون فرهنگي آموزش. 2- لغت: 504 absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درك مطلب : TOFEL flash (Reading)
زبان تخصصي: 1- انگليسي براي دانشجويان حسابداري (دكتر داوود اقوامي). 2- زبان تخصصي براي داوطلبان حسابداري، آقاي تالانه.

 

انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

پروپوزال چیست و در تنظیم ان چه نکاتی باید رعایت شود ؟


مقدمه: طرح تحقيق، مهم ترين و اصلي ترين بخش يك كار تحقيقي و پژوهشي است، طرح تحقيق ( Proposal) اصل تحقيق نيست، بلكه طرح اوليه و طرح پيشنهادي تحقيق است، طرح تحقيق در واقع شبيه طرح اوليه و پيشنهادي يك ساختمان است كه توسط ارشيتكت (پژوهشگر يا محقق) اركان اصلي آن طراحي و محاسبه شده و به صورت نقشه و ماكت ساختمان در آمده است و چنانچه يك مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه كند، بتواند ساختماني را ( پژوهشي را) كه بر اساس اين نقشه شكل مي گيرد، از قبل براي خود تجسم كند. پژوهشگري كه قصد تحقيق دارد، ابتدا بايد براي پژوهش مورد نظر خود طرح تحقيق بنويسد. طرح تحقيق در واقع نقشه انجام تحقيق است و راهنماي محقق براي عملياتي كردن و اجراي تحقيق است .
هر چند انتخاب موضوع و فرايند تهيه و تكميل يك پروپوزال به راحتي و در مدت زماني كوتاه انجام مي شود، ولي بايد توجه داشت كه پروپوزال در واقع پيشنهاديه تحقيق بوده و به منزله نقشه هاي محاسباتي ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقيق طراحي گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدي با مشكل اساسي روبرو نخواهد شد. به عبارت ديگر چنانچه دانشجوئي عنوان پژوهش خود را درست انتخاب كرده باشد و تمامي اركان و اجزاء پروپوزال به ويژه طرح مسئله، اهميت و ارزش تحقيق، تاريخچه مطالعات، اهداف، سئوالات، فرضيه ها و روش و مراحل انجام تحقيق را به طور دقيق و كامل تهيه كرده باشد، در انجام پژوهش با مشكلاتي از جمله سر درگمي و ابهام روبرو نخواهد شد، به طوري كه گفته مي شود پژوهشگري كه طرح تحقيق خود را به طور دقيق، روشن و كامل نوشته، به نظر مي رسد بيش از 50 درصد رساله يا پايان نامه خود را تهيه كرده است.

اجزاء تشكيل دهنده طرح تحقيق
1- عنوان تحقيق
نخستين گام در انجام تحقيق، تعيين عنوان تحقيق است. هيچ پژوهشگري نمي تواند بدون مشخص شدن عنوان تحقيق، پژوهش را آغاز كند. عنوان به منزله مقصد و طرح نهايي انجام پژوهش است و لذا در تعيين و انتخاب آن توجه به نكات زير ضروري است:
1- بهتر است عنوان تحقيق نه خيلي كوتاه، نه خيلي طولاني، بلكه مختصر، جامع، رسا و غير سئوالي باشد.
2- بهتر است در ابتداي عنوان از واژه هايي چون: بررسي، ارائه الگو، مطالعه، طراحي، تحليلي بر، تبيين و ....استفاده شود.
3- بهتر است در عنوان تحقيق به نوعي متغير هاي مستقل و وابسته نشان داده شوند.
4- موضوع تحقيق بايد نو و جديد باشد.
5- عنوان پژوهش بايد ارزش تحقيق داشته باشد.
6- پژوهشگر بايد توان انجام تحقيق را داشته باشد.
7- موضوع تحقيق در حوزه كاري و تخصصي پژوهشگر باشد.
8- موضوع پژوهش بايد به گونه اي باشد كه جامعه به انجام تحقيق در مورد آن نيازمند باشد و پژوهش بتواند با نتايج خود مشكلي را از جامعه برطرف كند.
9- پژوهشگر به عنوان تحقيق و انجام پژوهش در مورد آن ميل و علاقه داشته باشد.
10- موضوع تحقيق بايد عملي و اجرائي بوده و قابليت انجام تحقيق را داشته باشد .
11- عنوان تحقيق بايد به گونه اي باشد كه هدف هاي تحقيق را بيان كند .
12- بهتر است در عنوان تحقيق، قلمرو مكاني و محدوده زماني پژوهش مشخص گردد.

2-اصطلاحات و واژه ها
معمولا تعدادي از اصطلاحات و واژه هاي فني و تخصصي مربوط به عنوان و موضوع پژوهش ( 3 تا 6 ) ارائه شده و براي هريك مختصراً از منابع اصلي و معتبر، تعريفي آورده مي شود.

3- شرح و بيان مسئله تحقيق ( طرح يك مشكل)
مسئله در واقع سئوالي است كه در ذهن پژوهشگر راجع به يك پديده، مشكل يا معضل مطرح مي شود، هدف محقق از طرح اين سئوال ريشه يابي، علت يا علل به وجود آورنده آن مشكل و يا راهكارهاي رفع آن است.
در بيان مسئله محقق بايد نكات زير را رعايت كند:
1- محقق، شواهدي بايد نشان دهد كه معضلي يا مشكلي در جامعه وجود دارد.
2- محقق بايد مشكل مطرح شده را بيان كند و ابعاد مختلف آن را به طور مستند نشان دهد.
3- محقق بايد نشان دهد که قصد او از انجام تحقیق چیست؟ کدام متغیرها را قصد دارد مطالعه کند؟ نحوه ي مطالعه متغیرها ( اثر، رابطه یا ...) چگونه است.
4- پژوهشگر در پایان بهتر است محدوده زمانی و قلمرو زمانی تحقیق را هم مشخص کند.
بطورکلی مسئله تحقیق باید مشکل را مطرح کند، ابعاد آنرا مستند نشان دهد، انگیزه پژوهشگر را بیان کند ، متغیرها را نشان داده، نحوه بررسی آنها را روشن نموده و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را تعیین نماید.

4-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
در این مورد پژوهشگر باید مشخص کند که موضوع تحقيق چه اهميتي دارد و ضرورت انجام اين پژوهش چيست و نتايج آن در چه زمينه اي از اهميت بيشتري برخوردار است.
- اهمیت این تحقیق در ارتباط با نظریه های موجود چیست؟
- نتایج این تحقیق در غنا بخشیدن به ادبیات موضوع چه نقشي دارد؟
- نقش نتایج تحقیق در ارائه مدل، الگو، نظريه جدید یا توسعه و بسط نظریه های قبلی چگونه است؟
- اهمیت نتایج تحقیق برای مدیران و برنامه ریزان چیست؟
- نتایج مثبت اين تحقیق در ابعاد آموزشي و پژوهشي چه اثري دارد؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد پژوهشی چگونه است؟

 

 

5-پیشینه تحقیق
برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقات دیگران هماهنگ کند، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده، آگاهی خود را گسترش دهد.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق و ادبيات موضوع، توجه به نكات زير است :
1-برقراری ارتباطی منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق
2-آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مسئله تحقیق
3-آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته
4-پیشگیری از دوباره کاری
5-استفاده از تجربيات مفيد محققان قبلي
6-آگاهي از نقاط ضعف پژوهش هاي پيشين
جهت دسترسي به اهداف بالا و تدوين مطالب پيشينه، رعايت نكات زير ضروري است:
الف-منابع اطلاعاتي مرتبط با موضوع انتخاب گردد
ب- نتایج تحقیقات قبلی مطالعه، نقد و بررسی شود
ج- ترتيب موارد از كلي به جزئي ( عمومي به اختصاصي ) تدوين گردد

شیوه تدوین تحقیقات انجام شده


6-اهداف تحقیق
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی و ویژه مطرح شوند:
الف-هدف کلی
هدف کلی مستقیماً ازموضوع تحقیق مشتق می شود.
ب-اهداف ویژه
این هدف ها از مسئله پژوهش و از اهداف کلی مشتق می شوند و در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند. این اهداف تصریح مي کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود و چه چيزي انجام نمي شود.

7- سوالات تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به پیشینه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های خود پیش بینی نماید و رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقيق توجه به نكات زير ضروري است:
- سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود.-
- آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.-

8-فرضیه
- فرضیه، حدس و گمان محقق در مورد علل بوجودآمدن مشكل يا ارائه راه حل هاي آن است.
فرضیه، حدس و گمان محقق و در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است.-
- فرضیه، حدس و گمان پژوهشگر در مورد وجود تفاوت، احتمال رابطه و یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
- فرضیه، حدس و گمانی است که مبتنی بر دانش و تجربه در مورد حل یک مسئله است.
- اغلب فرضیه ها حدسیاتی است که به طور منطقی از نظریه ها بر می آیند.
- فرضیه جمله خبری ساده ای است که در آن دو یا چند متغیر ( مستقل و وابسته)دیده می شود.
توجه: هماهنگي، همسويي و تعادل تعداد فرضيه ها با سئوالات پژوهش بسيار لازم است.
براي مثال، يك فرضیه ساده این است که بگوییم: میزان سواد با تعداد اولاد رابطه دارد یا تعداد خودروها در میزان آلودگی هوا اثر دارد.
توجه: صحت(تایید) یا عدم صحت فرضیه (رد) در محک آزمایش و مطالعه و تحقیق تعیین می شود، لذا پژوهشگر حق ندارد از قبل و بطور جانبدارانه در پی تأييد آن باشد و بايد بداند رد یا تأیید فرضیه هیچ گونه اثر منفی برای پژوهش و پژوهشگر ندارد.

9-روش و مراحل تحقیق
يكي از اركان تحقيق و يا پژوهش كه در پروپوزال مطرح مي شود، تعيين نوع تحقيق و مراحل انجام آن است. در اين مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقيق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوري داده ها، روش گردآوري اطلاعات، جامعه آماري و حجم نمونه ، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش هاي تجزيه و تحليل داده ها( روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد.

 

 

 

 

 

در زير به تعدادي از انواع تحقيق به طور مختصر اشاره مي شود.
انواع تحقیق براساس هدف
1-تحقیقات بنیادی
این تحقیقات در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است. این تحقیقات نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند، قوانین علمی را کشف کرده و مرزهای دانش را توسعه می دهند.
2-تحقیقات کاربردی
-این تحقیقات برداده ها ونتايج تحقیقات بنیادی تکیه دارند و در پی دستیابی به اصول و قواعدی هستند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست.
-این تحقیقات در پی شناخت علل مشکلات و حل آنها هستند و کاربردی فراگیر دارند.

3- تحقيقات توسعه اي
اين تحقيقات در پي شناخت راه هاي بهبود يا افزايش توليد و روش هاي جديد توليد كالا و خدمات بوده و عمدتأ متوجه نوآوري در فرايند ها، ابزارها و محصولات در يك زمان و مكان خاص هستند.
انواع تحقيق بر اساس ماهيت و روش
تحقيقات تاريخي
اين گونه تحقيقات مربوط به موضوعات معين و مربوط به زمان گذشته است و تلاش محقق در جهت كشف حقايق پيشين از طريق جمع آوري اطلاعات و اسناد مربوط به گذشته مي باشد.
تحقيقات توصيفي
هدف اين تحقيقات، توصيف عيني و منظم خصوصيات يك موقعيت يا يك موضوع است البته بدون هيچگونه دخالت يا استنتاج ذهني مثل نگرش سنجي ها و منو گرافي ها. تحقيقات موردي ، تحليل محتوا، قوم نگاري و زمينه يابي از انواع آن محسوب مي شوند .
تحقيقات همبستگي
اين تحقيقات در پي كشف رابطه همبستگي بين متغير هاست. جهت محاسبه ميزان همبستگي بين دو متغير از همبستگي هاي پيرسون و اسپير من و كندال استفاده مي شود.
تحقيقات علي ( علت و معلولي )
در اين تحقيقات پژوهشگر با مطالعه شرايط قبلي درصدد جستجوي علل يا روابطي براي وقوع حوادث است.
تحقيقات پيمايشي
در اين تحقيقات، محقق جهت پاسخ دادن به مسئله زمان حال و جمع آوري اطلاعات خود از روش پيمايشي و عمدتأ از تكميل پرسشنامه و يا مصاحبه استفاده مي كند و هدف محقق تعميم نتايج نمونه به جامعه بزرگتر آماري است.
تحقيقات تجربی (آزمایشگاهي)
از اين تحقيقات معمولأ جهت يافتن راه حل هاي مسائل و يا پيدا كردن راهكارهايي جهت حل مشكلات در زمان حال يا آينده استفاده مي شود، در اين تحقيقات عمدتا از روابط علت و معلولي استفاده مي كنند و محل آزمايش و پژوهش معمولأ آزمايشگاه است و متغير ها براي محقق قابل كنترل مي باشد.

تحقيقات نيمه تجربي
اين تحقيقات بيشتر مربوط به تحقيقات اجتماعي است و امكان كنترل همه متغير ها براي محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصيات اجتماعي و فرهنگي افراد.
تحليل محتوا
اين روش معمولا براي سنجش تحليل گفتار يا متن ها استفاده مي شود، مثل مقايسه تحليلي، روزنامه ها، مجلات، نوارها و ...تحليل محتوا در مقولات مطالب عاميانه، علمي( متون مذهبي، كلامي، ادبي و ...) و تحليل هاي كمي و رياضي.
ابزار گرد آوري داده ها
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارك و اسناد معتبر و موثق ( كتب، منابع آماري و...) مراجعه مي كند كه اين منابع را دست دوم (second-hand) مي نامند و گاهي نيز به منابعي نياز دارد كه در دسترس پژوهشگر نيست و يا به روز نيست، كه در اين جا به گرد آوري اطلاعات از طريق ميداني (survey) يعني تهيه پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده نيازدارد.
ابزار تحليل داده ها
در تهيه جداول، تدوين نمودارها، فرآوري ، دسته بندي ، استخراج و تحليل بهتر داده ها از انواع نرم افزار هاي كامپيوتري چون Spss، excel، GISو... استفاده مي شود.
روش هاي تجزيه و تحليل داده ها
انواع روش هاي تجزيه و تحليل داده هاعبارتند از روش هاي تحليل كيفي و كمي ( آمار توصيفي و استنباطي )
جامعه آماري و حجم نمونه
در اين قسمت جامعه آماري مورد نظر مشخص شد، روش تعيين تعداد نمونه به طور شفاف بيان مي شود و نيزبه نحوه انتخاب نمونه ها از جامعه آماري نيز اشاره مي شود.
10- كاربرد نتايج تحقيق
در اين مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهاد هاي استفاده كننده از نتايج تحقيق اشاره مي كند.
11- محدوديت هاي تحقيق
در اين مورد محقق با بيان محدوديت هايي كه سر راه تحقيق است، به خواننده پيام مي دهد كه در مورد فرايند تحقيق قضاوت عادلانه اي داشته باشد.
در هر تحقيق تعدادي از محدوديت هاي احتمالي به شرح زير مي تواند سر راه محقق قرار گيرد:
- كمبود منابع علمي
- كمبود منابع مالي
- ضعف همكاري سازمان ها و نهاد ها
- گرفتاري هاي شخصي محقق
- كمبود زمان در اختيار
- تعداد و متغيرهاي ناخواسته
- ناهماهنگي اساتيد راهنما

 

تهییه کننده : محمد صادق شوشتری

انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

کلیه اموزش های پایان نامه، مقالات ،پروپوزال

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما